JO(sefien) & PIE(ter) op reis, jipla!

Dahab, Sinaï woestijn

Dahab

We zijn ondertussen al een weekje in Dahab. Dankzij de goede zorgen van Yoël en Anika hebben we al goed onze weg gevonden. We voelen ons als het ware een beetje ingeburgerd en geen 100% doorsnee-toerist. We zouden snel kunnen wennen aan een leventje waar de 'dagtaak' bestaat uit boodschapjes doen, koken, eten,lezen,middagdutjes doen. En als afwisseling een duikje...

Dahab op zich leeft van het toerisme. Zeven op de tien zijn Russen, die de winter liever in tropische temperaturen doorbrengen. Probleem is dat
bijna geen enkele Rus een woord Engels spreekt, en dus amper kan communiceren met de lokale bevolking. Hierdoor worden ze nog meer bestempeld als een
als een koud en bruut volk.

Toeristen komen graag waar het mooi is. Het landschap hier is adembenemend. Je hebt de bergen van de Sinaï-woestijn op de achtergrond,
en zee met zijn goed verborgen riffen. Je kan hier duiken, surfen, paardijden, op safari,... bij heel aangename temperaturen.
(Aan alles hangt dan ook een prijskaartje.)

We kookten al twee keer bij Yoël en Anika, anders zijn we aangewezen op de 'promenade', een lange laan langs de kust met aan beide kanten restaurants.
De kwaliteit van het eten is hier nogal wisselvallig, dus we gaan enkel voor betrouwbare tips. Onze darmen werden dan ook al verschillende malen op de proef gesteld!Maar aan middeltjes geen tekort, we sleuren zelf allerlei natuurlijke wondermiddeltjes mee en hier staan de bedoeinen ook dicht bij de natuur, met hun kennis vandien.
Er staat heel veel leeg, of in aanbouw in Dahab. Veel projecten liggen stil door onderlinge ruzies, veel gebouwen staan al jaren in ruwbouw.
Het is hier een ongeschreven regel dat als je goed boert, je dit niet laat zien. Anders word je van alle kanten tegengewerkt.
Buitenlanders huren hier een stuk land van Bedoeïnen, hebben een Egyptenaar nodig om borg te staan om een gebouw op te trekken. Dus er zijn drie partijen,
wat al snel tot wrevel kan leiden. Moet niet gemakkelijk zijn om hier een business te runnen. Chapeau aan onze gastdame en heer!

Gisteren onder de volle maan, op het dakterras van de Nesima, naar een setje van DJ-Yoël gaan luisteren. Feestjes met duikinstructeurs,mensen van over de ganse wereld, horny Egyptenaren, Bedoeïnen,... door elkaar.
Morgenochtend begint onze Open water-duikcursus.Spannend!! Iedereen loopt hier te zeulen met duikmateriaal en bizarre pakken aan.Het is ons nog onbekend maar we zijn in volle verwachting! Als naastige studenten leren we uit ons handboek, om ter eerst...en kijken ook flink naar de DVD in de 'classroom'. We willen fit en monter zijn, want bij snorkelen lagen we al tien minuten plat van het lachen, overweldigd door de hoeveelheid verschillende vissen in alle geuren en kleuren.
Dat beloofd!! Insh'Allah!

Verder genieten we massa's van elkaar, zoals josefien het graag heeft, samensamen!

Pieter en Josefien

ruumn

foto's een paar dagen na jullie passage getrokken