JO(sefien) & PIE(ter) op reis, jipla!

Rantepao

Hupla, anther fine day in Sulawesi. De blauwe hemel verraadt dat het een hele mooie zonnige dag zou worden. Na het verzorgd ontbijt met zelfgebakken toast-brood, vertrekken we met onze scooter richting de bergen. Batutumonga werd ons al meerdere keren aangeraden, Batutumonga it is. We worden verwend met zalige ver-zichten, overal wordt er naarstig gewerkt in de rijstvelden. We besluiten dit gebeuren van dichtbij te gaan bezien en lopen nogal stuntelig de verharde paadjes af richting een oud vrouwtje dat nieuwe stekjes rijst aan het planten is. We zien nu pas dat de modderpoeltjes vol zitten met kleine visjes en dat ook hier de permacultuur aanwezig is. Het vrouwtje wist niet wat ze zag toen de vreemdeling zijn broek afstak en zijn witte billen schitterden in de zon. De modderpoeltjes voelen heerlijk warm aan, en lekker voluit gaan zou nog niet eens zo erg zijn, vanaf nu zijn we in alle velden thuis... Tijdens één van onze fotogenieke stops komen we twee oudere koppels uit Sluis tegen. Ze hangen aan onze lippen als we uitleggen dat we zonder toeroperator het land doorkruisen, dat we zonder kaart tot op dit punt met de brommer zijn geraakt en dat we zelf iedere dag voor eten moeten zoeken. Hun gids weet enorm veel over de flora en weet ons de kruidnagelboom te tonen, deze stond al een tijdje op ons lijstje. We eten in een op en top toeristisch restaurant op het hoogste punt van Batutomonga. Onze eetlust verandert stilletjes aan naar meer Westers geinspireerd eten. Het Sulawesi dieet is een beproeving geweest, we kijken al uit naar Thailand!  De terugrit is eentje op typische Sulawesi wegen, vol putten en we vragen ons af en toe af of we wel nog op goede weg zijn. Er breekt een hevig onweer uit als we in onze kamer zijn en we maken het ons supergezellig door in ons bed naar 2 afleveringen van True-blood te kijken. ' s Avonds gaan we opnieuw eten in Mart's café en aan het tafeltje naast ons zit Michael Pas met zijn vrouw en zoon. We raken aan de praat en blijkbaar heeft hij 12 jaar geleden een grote rol gehad in een Indonesische tv serie, waardoor hij vloeiend Indonesisch spreekt. Ze zijn van Bali een weekje naar Sulawesi over en weer gevlogen om Rantepao te bezoeken. Bali is volgens hen veel toeristischer, maar zijn vol lof! Om te reizen met kinderen is het ideaal, is genoteerd... Na een gezellige babbel met een Bintang biertje erbij kruipen we onder het wol, morgen ceremonie dag!