Bunaken diving paradise

Jaja! Vandaag staat na enkele maanden terug duiken op het menu!! De zee lonkt en Pulau Bunaken heeft het wereldwijde duik-mekka-status met zijn meer dan 300 soorten koralen en 3000 verschillende soorten vis. Sommige resorts hier permitteren het zichzelf niet-duikers te weigeren. We hebben een mooie, zonnige dag te pakken en gaan een uurtje te vroeg ons materiaal passen. We hadden afgesproken eerst nog eens te snorkelen, en zogezegd zo gedaan, daar zijn ze weer, de vele nemo's, chromis, en ... onze eerste brown-banded bamboo-shark. Toch wat onwennig gevoel, de haai van zo'n halve meter kwam gevaarlijk dicht koekeloeren en maakte ons duidelijk dat hij het niet zo voor indringers heeft.  Op een blad krijgen we de duikspots van het eiland te zien, en we beginnen met turtle city. Een boot brengt ons ter plaatse en we rollen voor het eerst vanop een boot het water in. In het begin is het wat chaotisch door het groot aantal duikers, maar enkele minuten later is het terug puur genieten. In feite is het duiken een overdondering, alles rondom beweegt, schijnt, ademt,... Je kan moeilijk langer dan 2 seconden naar iets kijken, zonder afgeleid te worden door de volgende fluo-vis, met raar mondje en grappige gelaatsuitdrukking. Liefst zouden we non-stop impressies willen delen en lossen dit op door als hecht buddy-team in elkaars hand te knijpen als we iets wonderbaarlijks zien. Dit gebeurt hier op Bunaken aan razendsnel tempo. Snel zagen we onze eerste green turtle rusten, op zijn gemakje, met enkele vissen op zijn rug, prachtig!! We moeten ons wat haasten, want de divemaster heeft er nog twee gezien, mama en het kleintje, samen door het blauw aan het zwemmen. We zien nog een grappige Leaf-lionfish, alleen zichtbaar voor een getraind oog, een happende morray en een verborgen stingray. Als toetje zien we nog een green turtle naar het oppervlak zwemmen, heel mooi in het tegenlicht. Voila, onze eerste duik op Bunaken zit erop en voldaan noteren we alles netjes in ons dive-logbook. We zijn meer dan tevreden over het duikcentrum, goed georganiseerd, leuke staff en professioneel materiaal. Voor onze namiddag-duik komen we toe, en alles staat al netjes klaar op de boot, we zijn de enige duikers en de zon, die net op tijd komt piepen schijnt pal op het reef. Deze duik gaat door in Likuan 2, gekend voor zijn Pygmy seahorse, enkel te vinden op Bunaken. Onze gids Viktor is bezeten door kleine diertjes, en gaat heel minuscieus te werk met zijn stokjes om ons de spidercrab, anemoon shrimp, en de mini pygmys te tonen. Mooi zo'n zeepaardjes, minimini, te bekijken met een onderwatervergrootglas. Viktor zit zo dicht op het rif te loeren dat hij de 2 meter grote white-tip shark onder zich niet zag passeren. Josefiens ogen waren plots drie keer zo groot en het viel op dat ze niet achteraan wou zwemmen,maar mooi tussenin. De tweede haai had hij wel gezien, en wij volgden die heel aandachtig en keken af en toe nog eens achterom. Alles is hier enorm uitvergroot in vergelijking met de rode zee, de koralen zijn vier keer zo groot, hele grote vissen, maimai! Als echte studenten zoeken we achteraf de vissen op in een determinatieboek, kwestie dat we weten waarover we spreken. We varen met onze back-pack in een bootje terug naar het dorp, en kunnen onze nieuwe stek beginnen inrichten, wat koken en de dag eindigen met een bootleg dvd. We zijn omringd door de gekko's die tuk zijn op de muggen, horen het christian koor repeteren op de achtergrond en gaan slapen op een doorleefde mousse-matras. Het huis is voor twee weken van ons!