JO(sefien) & PIE(ter) op reis, jipla!

Otresbeach, romantic beach

We worden wakker met de zon die ongenadelijk toeslaat en het leven rond ons in gang zet. Geen ontkomen aan, we moeten al eens goed nadenken wanneer we laatst lang konden uitslapen. Met een slaapkop een paar meter strompelen en rechtstreeks de zee binnen. Het water heeft een zalig aangenaam temperatuurtje en zal ons vandaag meer dan eens afkoelen. We fabriceren ons eigen ontbijt met superveel fruit en lekkere muesli. Een dagje op het strand zal deugd doen, of beter een dagje op zee want die kayaks lonken naar ons!! Koh Otres is de bestemming, een verloren eiland mooi om te snorkelen een halfuur tegen de stroming in. We zijn wat verwend geweest in Dahab, Egypte, want echt onder de indruk van het onderwaterleven zijn we niet. Een lichtpunt zijn de wuivende Vietnamese vissers, die hun werkdag eindigen. We varen ze tegemoet en gaan in gesprek met heel veel universele gebaren. Ze vissen naar cocquilles, op twintig meter diepte, old school, met een persluchtbuis in de mond en iemand die hen met een zwendel van lucht voorziet. Ziet er eerlijk gezegd primitief uit, zeker in combinatie met hun isomoblokken-reddingsbootje. We doen aan ruilhandel, wat mooie schelpen tegen een halve watermeloen, nice deal. Op de terugweg zijn we een gemakkelijke prooi voor de zon. Verstekeling zijn zonder water, met alleen het zeewater rondom moet verschrikkelijk zijn. Terug op de beach gaan we quiche met een fris slaatje eten in Shanti Shanti. Er heerst er een heel laid-back sfeertje met rode ogen, mensen die wegdommelen in hun hangmat en de ene dag in de andere doen gelijken. We vernemen dat de uitbaters tijdens het regenseizoen uitwijken, al een paar keer gehoord deze vakantie.  De zonsondergang zet zich in en na wat lezen, rollne we uit onze hangmat terug de zee in. We maken gebruik van de roodgekleurde hemel en crossen we met de scooter over het strand richting centrum. Wat opgefokte honden ontwijken en eten in Happa, een lekker Japans restaurant. Bij onze thuiskomst worden we verwelkomt door onze buren, twee zatte Noren, die elk een fles whisky binnenhadden. Maar de Vikings laten zich niet kennen, en gaan nog op pad met hun scooter om de bloemetjes buiten te zetten, oeioei... We zijn gaan slapen met de Noren en zijn ermee opgestaan. Wij lekker fris na een ochtendduik, zij met pijnlijke wonden na een valpartij met hun scooter en een harde kater. De knallende zon zal het hen die dag niet makkelijk maken!!