JO(sefien) & PIE(ter) op reis, jipla!

Sihanoukville

We vertrekken vanuit onze bamboo-hut in Kep, op zoek naar ontbijt. Lokaal ontbijt zoeken is steeds een onderneming, want de vele ondefinieerbare stoofpotjes doen onze honger soms verdwijnen. Hier en daar hebben we prijs, en kunnen we noodles met groentjes eten, maar je moet goed zoeken! Onze gezondheid is nog altijd in orde, op wat energie-dipjes na. Josie vreest nu toch voor een aankomende blaasontsteking. Drinken, drinken, drinken, de ene fles na de andere. Het wordt er niet makkelijker op met drie uur scooterplezier voor de boeg. Maar niet voor we nog wat van die rijpe mango's, wat noodles en kampot peper voor den Ollie scoren op Kampot market.  Het wordt een lange rit, in de vlakke zon, met een verbrande kop en duidelijke aftekening van onze zonnebril als resultaat. Na wat omwegen, en vele pisstops komen we uiteindelijk toe in Sihanoukville, de enige badplaats in Cambodia met mooie witte stranden. De plek bij uitstek om ofwel zwaar in het feestgedruis op te gaan, ma-tu-vue te spelen met cruise-schepen, of in alle rust op een afgelegen strand te vertoeven. Wij kozen na enig beraad voor het laatste ;) We komen in een familie-resort terecht met zes bungalows pal op het strand. De vier zijkanten kunnen omhoog gerold worden, afhankelijk van welk zicht je wil. Wij kozen voor het zicht met de repetitieve, rustgevende golven, zalig om mee te slapen.  De tocht van en naar onze hut is in het donker wel een missie op zich. We kunnen rekenen op het maanlicht, en ons koplampje, maar hier en daar zijn er toch verborgen putten.  In zo'n twintig minuten staan we in het centrum en gaan we nog naar de markt, scheel van de honger eten we in het hippe Monkey Republic. Dit succesverhaal begon met vier vrienden uit Wales die in de begin jaren van het Cambodiaanse toerisme met een kleine guesthouse begonnen en nu een trekpleister is voor wie houdt van zon, zee en een gezapige café-sfeer met gebruind schoon volk. De keren dat we hier waren, zat het steeds stampend vol. Nog even en we vallen na onze nachtelijke terugrit met het geluid van de golven in slaap.