Kep

Voor het ontbijt worden we aangetrokken door het winkeltje dat brownies, zelfgebakken brood en pumpkin-pannekoeken verkoopt. De eigenares spreekt goed Engels en legt ons uit waarom we voortdurend zwaluwgeluiden door een box horen. De overheid trekt hiermee zwaluwen aan in een verlaten gebouw, en ze zijn uit op het speeksel dat ze gebruiken om hun nesten te maken. Voor rijke chinezen is dit een lekkernij. Het non-stop gekwetter uit de box begint om vijf uur 's morgens en eindigt na zonsondergang, gezellig! De vrouw vertelt ons ook dat ze een kindje, 'charlie brown', heeft geadopteerd uit het weeshuis waar ze zelf is opgegroeid. Het kind werd achtergelaten in het ziekenhuis door de mama. She worked in bars... Ze denken dat het een Indish kindje is, daarom de bijnaam! We eten fried egg met zelfgebakken brood en wat cinnamon pannekoeken, lekkers...  Gewapend met nog wat overheerlijke mango's en wafels gaan we richting de zee. We hervullen nog onze flessen en hopen zo onze voetafdruk wat te kunnen verkleinen. Nog geen twintig minuutjes op de brommer en plots zien we in onze ooghoek terug de zee. We voelen toch een grote aantrekkingskracht en zijn blij dat we ervoor gekozen hebben de laatste etappe van ons reis in Cambodja,op een eiland door te brengen. Met een mobylette kan je snel alles verkennen, we komen binnen de kortste keren te weten dat je naar Rabbit Island kan, er zoutvlaktes en peperplantages zijn en dat Angkul beach de moeite waard is. Botanica wordt uitgebaat door een Belg uit Dendermonde. Hij vertelt ons uit dat hij op reis was vertrokken voor twee maand en uiteindelijk al vier jaar een zaak heeft in Cambodja. Eerst in Shinaoukville, en nu in Kep. Botanica is net verkocht, en hij gaat nu een cafe-restaurant openen, en zich bezig houden met promotieboekjes over Zuid-Cambodja. Hij raadt ons Tree-Top guesthouse aan, waar we een verzorgde kamer nemen, naast een mooie boomhut. Alle hutten zijn verschillend en we doen heel wat leuke ideetjes op! Wat lezen in het zonnetje en mango's eten naast een reusachtige mangoboom, kan het nog beter? We hebben de zon zien zakken in de zee, olé...en gaan gamba's in looksaus eten, geserveerd met patates sautée.  De volgende dag staat Angkul Beach op het programma. Rabbit Island is naar t schijnt een aanrader, maar we zitten met een druk schema en moeten kiezen. We passeren de zoutvlaktes, waar ze het zeewater laten verdampen, om zo grof zeezout te krijgen. Via kleine baantjes rijden we richting het strand, en drinken een zakje litchee-sap aan een rijdend kraam. Voor de derde keer komen we dezelfde vrouw tegen die ons vertelt dat ze voorleest voor kinderen uit de buurt, in een zwitsers gesubsideerd schooltje. Angkul beach ligt er verlaten bij en we nestelen ons in twee hangmatten, onder een paar palmbomen. We krijgen een coconut aangeboden en lezen ons boek uit, we kunnen op zoek naar deel drie... 's Avonds eten we krab en zingen nog een liedje op de voicemail van mama Monique, die vandaag haar 60ste verjaardag viert, hoera!! Mooie dag om te verjaren, met volle maan en een schitterende zonsondergang...