JO(sefien) & PIE(ter) op reis, jipla!

Siem Reap day Three

Terug op de bus te kruipen zou net iets teveel zijn na onze sportieve dag gisteren. We doen ons nog een dagje rust kado. Eerst gaan ontbijten bij de locals. Noedels uit een pakje, versierd met pijpajuin, sojascheuten en een knapperige pain-flute. We bootsen de locals na, maar zoveel spicy chili-saus durven we er niet op te doen en ook de ingewanden laten we voor wat ze zijn. Vanop de achtergrond observeren we het geheel. Er is een duidelijk verschil tussen de voorbij wandelende barangs en de locals. Sport- of trekschoenen versus oude petesletsen, zonnebril, fototoestel en goed gevulde rugzak voor barang, schaars gekleed versus polo, lange broek voor locals. Grappig om te zien. We fietsen tot aan de workshop van 'les Senteurs d'Angkor' en worden netjes rondgeleid in het bedrijf waar ze zepen, crèmes, kaarsen, kruidenmengsels,... maken in originele verpakkingen. Er is een kruidentuin, en Pieter is in zijn nopjes. Ze vinden het opvallend dat wij net iets meer geïnteresseerd zijn en bij alles veel uitleg vragen. Er worden hier dan ook heerlijke curry's samengesteld, tropische combinaties van geuren, cremes op basis van palmolie, jojobaolie, mango-olie en lemongrassolie. De dames werken heel plichtsbewust door, de kwaliteit is goed, kortom, op het eerste gezicht een gezonde, goeddraaiende onderneming van een Fransman met smaak. We voelen dat we vitaminen te kort hebben vanwege een twee maand rijstdieet en gaan voor een bezoek aan de apotheker. De ginseng-pillen krijgen een kans. We zijn loom vandaag, eten middageten op bed, rusten wat uit en gaan ons ticket boeken voor de busreis naar Cambodja's hoofdstad Phnom Pehn. Zoals altijd nog wat fruit inslaan op een lokaal marktje, waar ze ook van die heerlijke wafels verkopen. De Cambodjanen eten niet veel, maar wel de hele dag door, we zouden dit ook moeten proberen. We gaan nog wat shoppen in de Old Market, en eindigen in een lekker vegetarisch restaurantje waar we Rediscovering tofu eten met pompoen en green mango dressing.Voila!

Patricia Sélis

Zo veel geluk dat jullie hebben om daar te mogen zijn...Luang Prabang en Angkor What...het zijn voor mij van de mooiste reis herinneringen en Angkor is ongelooflijk indrukwekkend, alleen té steile trappen om weer naar beneden te gaan. Ik heb wel de indruk dat het op 10j tijd heel wat minder authentiek geworden is. Toch nog steeds de moeite waard. Geniet nog van de reis.