JO(sefien) & PIE(ter) op reis, jipla!

Temple day today + fred's birthday!!

We lieten ons niet verleiden om de sunrise mee te maken aan de tempels. Goede keuze, want de voorbije dagen is het telkens tot rond negen uur bewolkt. Dit weet je natuurlijk niet als je vliegt op Siem Reap, en de tuktuks zullen het je niet aan je neus hangen, special price... Er zit blijkbaar een systeem in het bezoeken van Angkor What: bij zonsopgang is er een enorme toevloed aan bezoekers, dan gaan de meeste tussen tien en elf uur terug naar hun guest-house, en komen pas na de middag terug om hun bezoek af te ronden met de zonsondergang.  We doen wat boodschappen en zijn op weg op onze fiets. We worden ingehaald door vele tuktuks, de één iets knapper versierd dan de ander. We betalen 20dollar p.p. voor het pretpark en besluiten tegen de stroom in van start te gaan. Angkor What is ontstaan in 802 toen Jayavarman zich universele god-koning kroonde, gevold door 39 andere koningen. Een periode gekenmerkt door de constructie van vele tempels en paleizen, complexe irrigatiesystemen en mooie omwalde steden.  Onze eerste bescheiden tempel is Kravan. Het zal een fotogeniek-dagje worden, de zon zit goed en de bomen werpen schaduw op de tempels. We gaan verder richting Banreay Kdel. De tempels zijn indrukwekkend, de tijd en energie dat hier ingekropen is...  We zien hier en daar onthoofde buddha's, blijkt door vandalisme als reactie op de bekering van een koning van het buddhisme tot hindoeisme. Ta Prohm is de jungle-book tempel, ongelooflijk hoe bomen de tempel overgroeien met hun wortels. Het begint vanaf hier drukker te worden. Veel toeristen betekent veel commercie. Je wordt bij momenten geen seconde gerust gelaten, tot vervelens toe vragen ze met zagerig stemmetje 'one dollar' voor armbandjes, tekeningen, beeldjes,... Alweer moeten we toegeven dat we hetzelfde zouden doen moesten we hier zijn opgegroeid. Zij scheren iedereen over dezelfde kam, als toeristen twintig dollar geven om wat tempels te zien, dan zijn ze stinkend rijk. Ook de lokale kindjes worden ingezet. Het wordt ons snel duidelijk dat zij nog niet de waarde van geld inzien en dat het voor hen meer een spelletje/tijdverdrijf is. We spelen hier dan ook op in en knikkeren, goochelen, zingen,... samen en ze vergeten heel even hun business. Ze tonen ons hun postkaartjes en zeggen trots welk beeld bij welke tempel hoort. Op die manier kiezen we welke tempels we nog willen zien. Tijdens het eten komen we van een wachtende tuktuk-driver te weten dat hij 80dollar per maand betaald om een tuktuk te huren, en dat hij nog altijd wacht op een genereuse barang die hem voor 700dollar een nieuwe tuktuk zou kopen. De deal is dat hij hen zolang ze willen zal rondrijden in Angkor What. Hmmmm...  We beklimmen de Takeo-tempel in volle zon en rusten wat uit op de top samen met buddha. Een lokale gids legt ons uit hoe in godsnaam al die stenen tot hier zijn gekomen. Het zijn stenen uit de bergen, vervoerd per boot en met olifanten ter plaatse gebracht. Dan worden ze gekapt en versierd. Mai mai mai!!! De vooravond zet zich in en we hebben nog heel wat op het programma. Van de Terrace of Elephants naar onze favoriet van de dag: Ban Long!!! Zalig!!! De zon zit meer dan goed, en de vierkoppige tempeltorens glimlachen met hun oogjes toe al eeuwen naar de ondergaande zon. Veruit onze favoriet!! Het wordt nog spurten om Angkor What zelf te zien, zeker nadat we een verkeerde tempel aan het beklimmen waren, de sunset-tempel, bezet door een hele horde toeristen. Het is ons hier iets te druk en haastten ons verder. Angkor What zelf staat gedeeltelijk in de stellingen, maar het mooie licht van de ondergaande zon maakt alles goed. Samen met nog enkele gelijkgestemden weten we langs de bewakers binnen te glippen, helemaal alleen in Angkor What...We voelen ons heel even King of the World, tot een bewaker voor vijf dollar ons tot in de top van toren wil laten kruipen, koning zijn heeft zijn prijskaartje. Het was een mooie, vermoeiende dag, met meer dan 40km fietsen in de benen, in een uitgestrekt koninkrijk. Een drie-dagenticket zou geen overbodige luxe zijn, maar dan om de beste momenten van de dag uit te kiezen. Jammer genoeg begint alles na een tijdje vergelijkbaar te worden, ondanks de schoonheid van dit hoopje opeengestapelde stenen ;)