JO(sefien) & PIE(ter) op reis, jipla!

Ban Lung waterfall

Nog net op tijd de moto-bende kunnen uitwuiven. Zij vertrekken voor een helse rit terug over de dusty road tot in Stung Treng en dan verder richting Siem Reap. Wij blijven nog  een dagje verkennen, onder het motto, een stad minimum twee dagen tijd geven je te overtuigen van zijn/haar charme. We gaan boeken wisselen bij 'the dutch couple' die vijf jaar geleden geimigreerd zijn na het lezen van ' Australië op blote voeten'. Wij leveren een kloeft van een boek in, en krijgen nog een dikkere boek terug. Travel light?? We vernemen van de Nederlandse vrouw dat het niet zo gemakkelijk is in het regenseizoen. Veel meer ziektes, de hele inboedel begint te schimmelen,... Ze vertelt ons ook hoe snel Ban Lung aan het groeien is en hoe mannen met groene en rode kartonnen dozen op hun hoofd op het drukke kruispunt aan de bevolking tonen hoe een rood licht werkt. Met een kartonnen auto wordt alles nog eens verduidelijkt.  We krijgen een stadskaart en besluiten de watervallen in de jungle te bezoeken. Acht kilometer met de fiets op stoffige baan, we kunnen wel een waterval-douche/massage gebruiken. Mooi hoor, zo'n metershoge waterval waar je achter kan lopen, hier en daar een boom die zijn wortels laat neerdalen langs het water. Voor het eerst deze reis halen we kolonisten van Catan boven, verjaardagskado gekregen van Josefien. We houden wel van wat gezonde competitie, zeker in een gezellig hutje dichtbij de waterval. De terugrit is een must voor al onze mountainbike-vrienden. We eten onder baan iets kleins en sommen de verschillen met Laos op. Wat ons het meest opvalt is hoe merendeel van de vrouwen in pyjama rond lopen, de Khmer mensen dragen typische geruite sjaaltjes. Mensen noemen ons hier barang ipv farang. Voor het eerst zien we vuilniskarren hun ronde doen en de Cambodjanen hebben in tegenstelling tot Laos hun eigen televisiezenders. Er zijn wel terug de vele Chinezen die hier business komen doen. Dezelfde Chinezen die de Khmer Rouge bevoorraadden met de landmijnen, en de Cambodjaanse regering steunden tijdens de burgeroorlog. Nu willen ze hun geld terug van een land in opbouw aan de hand van grondstoffen. Kortom, het zijn geen dommekloten, die Chinezen.