Ban Lung

Goed geslapen op de beste matras tot nu toe. Vroeg wakker door de kindjes die door onze kamer moeten passeren. We delen voor het eerst deze reis een kamer, met Alicia, de Argentijnse. Terug 10km gaan lopen in een nog onbekende omgeving. De meeste mensen kijken je met verbaasde ogen aan, de honden verschieten en komen in groepjes achter gecrosst. Dank aan DJ Yoël met zijn setje "Shaken not Stoerd december 2001". Voor de echte kenners, check out het geluidje na: the eagle has landed (40'30"), yeah!!! Meer van dit, DJ... We hebben samen ontbijt met de groep van gisteren, Gemma uit Australië, Blome uit Zuid-Afrika, Brise uit Parijs, Alicia uit Argentinië, Hans en Vincent uit België. Zij zijn 650km afgezakt uit Phnom Pehn op twee dirtbikes 250cc en een mobylette ala snorry-kha, respect, moet zowat op en af Parijs zijn op Cambodiaanse wegen.  We kruipen met acht op de drie brommers en gaan richting de markt. Wat rondslenteren is altijd leuk, Cambodia verschilt naar eetgewoontes met Laos. Er zijn veel meer eetkraampjes, ook die met gebakken slang, kikkers, kevers,... Er rijden mobylettes rond met ingebouwde BBQ die van huis tot huis rijden met hun worsten. Madammen gewapend met bamboostok op de rug en aan weerszijde zware rieten manden met eetgerief schuimen de marktkramers af. Het openbaar vervoer zijn hier hoofdzakelijk brommers die je voor een prikje naar ergens rondrijden. Ik probeer de zoveelste chauffeur af te wimpelen, maar deze blijft volharden, tot ik een duidelijke: "Pieter. mister Pieter" hoor. Daar staan ze terug, de voltallige familie Cambodianen van op de bus, duidelijk na een zware nacht feesten. We worden uitgenodigd mee te gaan naar het volcano lake Boueng Yaek Lom. De vulkaan heeft er voor gezorgd dat 80% van de Ratanakiri provincie rood ziet van vulkanische grond, en stof, vraag maar aan Hans en Vincent!  We springen achterin de pick-up en zien dat ze goed voorbereid zijn met een krat pinten, ijsblokken en wat rendiervlees om de 'spirits of the lake' tevreden te stellen. Volgens ons is dit bijkomstig en hebben ze zelf wel zin in nog een pintje. We drinken mee in de zon aan een zalig k(r)ater-meer, de Belgen en co vergezellen ons. Leuk dit alles, en gaan wat bommen doen voor Nico in het warme water. Uit respect en vooral voor de mannelijke ogen zoeken we met de meisjes een meer afgelegen plekje. Voelt toch wel redelijk vakantiesfeer aan!!! Op de terugrit nog een Cambodiaanse wafel naar binnen, van pintjes krijg je honger...we kruipen terug voltallig op de moto's en de bewakers zagen dat het goed was. Moegestreden nog naar de zonsondergang gekeken vanop ons terras. We eten in de Gecko House en krijgen te zien hoe een Cambodiaanse verjaardag wordt gevierd. Er wordt gezongen in het Engels en dan wordt de hele tafel volgespoten met confetti en schuim, een klein beetje maar in de glazen en verjaardagscake. Het wordt ons een beetje te veel in de Gecko house, vergezellen nog even de Belgen en spelen om af te ronden Shithead met twee kaartendecks. These are Holy Days...