JO(sefien) & PIE(ter) op reis, jipla!

Wat Phu Champasak

We zijn er als de kippen bij vandaag. Onze dag eindigt meestal rond half tien, slapen tot zeven uur en beginnen onze dag, zoals de meesten in Lao. Wat Phu staat op het menu. Een oud religieus Khmer complex gebouwd voor het angkoriaans tijdperk. Aangekomen zijn we niet direct onder de indruk. De site ligt er bouwvallig bij door grondverzakkingen. Er moet meer te zien zijn als dit uitgeroepen werd tot werelderfgoed in 2001. We worden op ons wenken  bediend als tot we aan de beklimming van de Phu Pasak beginnen. Een heilige berg waartegen de rest van het complex werd gebouwd ter verering van Vishnu, Parvati met haar olifanten en Krishna. Er zijn de mooie tempels, het verbluffende zicht en de eeuwige bron en de mooie champabomen. We genieten op de top van de mysterieuse sfeer en lezen nog wat in onze boek. Terug op pad smaakt het naar meer en steken terug op onze double-longtail boat de Mekong over richting het Dong Deng eiland. Het mulle zand lacht ons weer toe, plezant plezant!! Op eiland worden we terug verwend met  kindjes die ons oprecht verwelkomen, en een lauwe pint bij aangeschoten Lao-vrouwtjes. Iedereen drinkt hier graag een Lao Beer, zelf de kinderen, aangelengd met water! We trakteren hen op een dansje in hun hut, waar de muziek lekker kraakt door de box. Tot slot eten we nog noedelsoep in een geïmproviseerd restaurant, kunnen terug moeilijk communiceren en besluiten gewoon Vlaams tegen hen te spreken. Je moet er aan wennen als vijf mensen non-stop gapen hoe je noodle-soep eet, maar het is hen gegund, ze krijgen niet iedere dag twee vegetarische Falangs over de vloer die hun geslachte kip afslaan. Mooie aflsluiter van de dag, Laos is nice!