Luang Nam Tha Trekking Day3

We staan bij het krieken van de dag op samen met de gastfamilie. De geur van het vuurtje in de hut doet denken aan ons avontuur in de Pyreneeen met de teepee. Saiphon weet niet wat ze ziet als twee falangs wakker worden. Ze is drie en niet meer te verwijderen van mama's been, zelf niet na een mandarijn en banaan van de blonde falang. Dogfa, vijf maand oud, piest door haar deken op Josefiens schoot, pampers gebruiken ze hier niet, misschien stonk het daarom naar piesgeur in de hut. Met de muts aan, zien we de zon plots boven de bergtoppen piepen, het wordt een warme dag...We slaan de gerookte, geplette krabben op vriendelijke wijze af, verzorgen nog het etteroortje van Saiphon en gaan voor ons kerstontbijt samen met de anderen: rijst met pompoen en chili, mmmmm We fantaseren over een ontbijt bij de mama's, de geitekaasjes, pistolets, koffiekoeken,...Maar, we worden verwend met de mooiste bergwandeling in omstreken, dwars door jungle, door bergriviertjes, langs diepe kliffen, door bamboebossen, oeroud regenwoud...We zijn redelijk uitgeput, maar kunnen er toch enorm van genieten, zonder onze gidsen zou dit niet mogelijk zijn. Onze laatste maaltijd opnieuw rijst en pompoen, maar we ruiken de French fries (en misschien eindelijk het toilet) al vanop uren afstand... Out of the blue staan we terug op de hoofdweg en staat onze tuk-tuk ons op te wachten met de rest van de bagage. We eindigen de dag in Muang Sing, laten de was doen en gaan met z'n allen uitgebreid kerstdineren in een superlekker restaurantje: muang sing spring rolls met peanutbutter sauce, french potatoes, sa lo (tofu hamburger) en fried tofu vegetable, lekkers!!!!! Voor we het vergeten: Sabaidi: goedemorgen, hallo Yumu madee: hallo in Akha Khop chai: dank u Khop chai lai lai: heel erg bedankt! Chipa Too: schol in akha Tom isnen drol: in westvlaams Falang dum miao: buitenlander met grote neus