JO(sefien) & PIE(ter) op reis, jipla!

Luang Nam Tha (NPA) trekking

Luang Nam Tha is een dorpje van nog geen tien straten groot. De 'place to be' om een trekking te doen in een van de twaalf nationale parken van Laos. Onder de noemer van eco-toerisme is dit een poging om de natuur te beschermen tegen wildkap door China, het uitsterven van veel bedreigde diersoorten en de lokale bevolking voorzien van middelen om niet te moeten jagen. Een groot deel van ons geld gaat naar de local villages waar we slapen, het andere deel is voor de onkosten; eten, drinken, transport en gids voor drie dagen,... Op de main road zijn verschillende boekingskantoren. We laten ons huiswerk door anderen doen, en springen mee op de boot met drie travelsters waarmee we op de bus zaten. We hebben een goed gevoel bij onze gidsen die ons nog uitleggen wat we zullen nodig hebben. Er wordt ons beloofd dat de trekkings verdeeld worden over het park, zodat de dorpen niet dagelijks bezoek krijgen van farangs en afhankelijk worden van onze sponsering. De meeste doen een eendaagse of tweedagen trekking, maar dan begint het net interessant te worden. We willen diep in de jungle geraken, ver van alles. We hameren er nog op dat we heel graag tofu eten en gaan voor de zoveelste keer onze rugzak pakken.