JO(sefien) & PIE(ter) op reis, jipla!

Cooking day

Vandaag om 9 uur afspraak voor privé kookles bij Nok, Thaise keukenprinses die zowel kok als serveerster is en vooral vervelende handtastelijke klanten moet ontwijken. We vertrekken naar de markt om groenten, voor het eerst voel ik me naar de buitenwereld toe een echte farang die een Thaise heeft opgedaan, we zijn hier om te koken jongens!! Op de markt kopen we verschillende soorten tofu, curry pasta, eggplant, lemongrass, coriander, kalanka,....alles om vier gerechten te leren maken. Ik ga voor: Tom Yam soep, Pad Thai, Spring Rolls en Red Curry, nyessss!! Allemaal simpele gerechten, je moet het eens gezien en nagedaan hebben. We zijn een voormiddag zoet, veel proeven van al dat lekkers en dan wordt alles in de frigo gestopt om 's avonds op te eten met mijn madam, romantisch (en ook een beetje trots). We proberen voor de zoveelste keer onze vlucht naar Sulawesi te boeken, maar telkens loopt er iets verkeerd. Of we hebben ons pasport niet mee, of visa werkt niet, internetshop sluit binnen vijf minuten... Volgende keer beter.  We besluiten laat in de namiddag nog aan de Samoengloop te beginnen, veel van gelezen, veel besproken door de echte motards, toch maar eens gaan kijken. Vanaf Mae Rim begint voor ons het echte werk, we cruisen gemutlich rond en voordat we het weten zitten we in de helft, er crossen hier inderdaad veel liefhebbers rond, wij net iets unieker met zijn twee op een Honda 125, met mandje vooraan. We hebben het nog altijd niet geleerd, het wordt fris in de bergen. Vertrokken op slippers in T-shirt, we vinden onderbaan een trainingsbroek, lekker squatie, kopen we ons een muts en trui en racen tegen de schemering de loop af. In het donker lijkt het allemaal nog wat avontuurlijker, komen we een reuzebuddha tegen, op zijn gemakje op de bergflank, rijden in eerste vitesse de berg op en in vierde de berg af, leuk spelletje, doet ons aan Schotland denken in tropische settings. Vlotjes de honderd kilometer afgelegd, Josefien de vitessen en het verkeer goed onder de knie, sexy driver... We gaan ons welverdiend zelf gekookt bordje opeten bij kaarslicht en maken ons klaar om de dag erop op pad te gaan, samen samen.

inge

leuk om te lezen dat jullie ook al een beetje verliefd zijn op Thailand. :) nu nog birma ook, en dan kunnen we lekker reutelen over hoe zalig dat eten en die massages zijn en gerechtjes koken voor elkaar :)

margo, ward, silas

oooh het klinkt zo on-ge-loof-lijk romantisch allemaal!!
geniet geniet! xxx

jopie

@ inge, myanmar zit er niet in, maar we doen ons best! tof dat je meeleest! groetjes aan tom!

goedele

@inge en jopie,

en ik zal wel vrijwilliger spelen om te proeven!